Allmänna Villkor
Artikel 1 – Definitioner
Under dessa förhållanden betyder det:
Betänketid: den tidsfrist inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
Konsument: den fysiska person som inte agerar i utövandet av sin yrkes- eller entreprenörsverksamhet och ingår ett distansavtal med företagaren;
Dag: kalenderdag;
Varaktighetstransaktion: ett distansavtal som avser en serie produkter och/eller tjänster, vars leverans- och/eller köpskyldighet skjuts upp över tiden;
Varaktigt medium: alla medel som gör det möjligt för konsumenten eller företagaren att lagra informationen som är personligen riktad till honom, så att den kan konsulteras och återges oförändrad i framtiden.
Ångerrätt: möjligheten för konsumenten att frånträda distansavtalet inom betänketiden;
Entreprenör: den fysiska eller juridiska person som erbjuder produkter och/eller tjänster på distans till konsumenter;
Distansavtal: ett avtal som fastställts inom ett system som organiserats av företagaren för fjärrförsäljning av produkter och/eller tjänster, med enbart en eller flera fjärrkommunikationstekniker fram till avtalets ingående;
Distanskommunikationsteknik: betyder som kan användas för att sluta ett avtal, utan att konsument och företagare är samlade på samma plats samtidigt.
Allmänna villkor: dessa allmänna villkor för företagaren.
Artikel 2 – Företagarens identitet Företagsnamn: Lindkvists E-post till kundtjänst: support@Lindkvists.se
Artikel 3 – Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för alla erbjudanden från företagaren och för alla distansavtal och beställningar mellan företagare och konsument.
Innan distansavtalet ingås görs texten till dessa allmänna villkor tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligt möjligt kommer det att indikeras innan distansavtalet ingås att de allmänna villkoren finns tillgängliga från företagaren och kommer att skickas kostnadsfritt på konsumentens begäran.
Om distansavtalet ingås elektroniskt, trots föregående stycke och innan distansavtalet ingås, får texten i dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt så att den enkelt kan lagras av konsumenten på ett varaktigt underlag. Om detta inte rimligen är möjligt kommer det före ingåendet av distansavtalet att anges var de allmänna villkoren kan läsas elektroniskt och att de kommer att skickas kostnadsfritt på konsumentens begäran på elektronisk väg eller på annat sätt.
För det fall att utöver dessa allmänna villkor även särskilda produkt- eller tjänstevillkor gäller gäller andra och tredje styckena och konsumenten kan alltid överklaga till den för honom mest förmånliga bestämmelse vid motstridiga allmänna villkor .
Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor vid något tillfälle helt eller delvis är ogiltiga eller upphävda, förblir avtalet och dessa villkor i kraft för återstoden och bestämmelsen i fråga kommer att ersättas av ömsesidig överenskommelse med en bestämmelse som ligger nära så mycket som möjligt för originalets syfte.
Situationer som inte omfattas av dessa allmänna villkor måste utvärderas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Otydligheter angående tolkningen eller innehållet i en eller flera bestämmelser i våra villkor måste tolkas "i andan" av dessa allmänna villkor.
Artikel 4 – Erbjudandet
Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller är föremål för villkor kommer detta uttryckligen att framgå av erbjudandet.
Erbjudandet är utan förpliktelser. Företagaren har rätt att ändra och anpassa erbjudandet.
Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en adekvat utvärdering av erbjudandet av konsumenten. Om företagaren använder bilder är dessa en trogen representation av de produkter och/eller tjänster som erbjuds. Uppenbara fel eller fel i erbjudandet binder inte företagaren.
Alla bilder, specifikationsdata i erbjudandet är vägledande och kan inte ge upphov till ersättning eller uppsägning av kontraktet.
Produktbilder är en trogen representation av de produkter som erbjuds. Företagaren kan inte garantera att färgerna som visas exakt motsvarar de faktiska färgerna på produkterna.
Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är förknippade med att acceptera erbjudandet. Detta gäller särskilt:
priset, exklusive tullavgifter och importmoms. Dessa extra kostnader kommer att stå på kundens bekostnad och risk. Posttjänsten och/eller kuriren kommer att använda den särskilda ordningen för post- och kurirtjänster avseende import. Denna ordning gäller om varorna importeras till EU:s bestämmelseland, som i förevarande fall. Posten och/eller budet tar ut moms (eventuellt tillsammans med tullavgifter) från mottagaren av varorna;
eventuella fraktkostnader;
det sätt på vilket avtalet kommer att ingås och vilka åtgärder som krävs för detta ändamål;
tillämpligheten eller på annat sätt av ångerrätten;
metoden för betalning, leverans och genomförande av kontraktet;
tidsfristen för att acceptera erbjudandet, eller den tidsfrist inom vilken företagaren garanterar priset;
beloppet för distanskommunikationstaxan om kostnaderna för att använda distanskommunikationstekniken beräknas på en annan grund än den ordinarie grundtaxan för det använda kommunikationsmedlet;
om avtalet kommer att arkiveras efter ingåendet och, i så fall, hur det kan konsulteras av konsumenten;
det sätt på vilket konsumenten kan kontrollera och, om han så önskar, korrigera de uppgifter som tillhandahålls enligt avtalet, innan avtalet ingås;
alla andra språk förutom nederländska på vilka avtalet kan ingås;
de uppförandekoder som företagaren har underkastat sig och det sätt på vilket konsumenten kan läsa dessa uppförandekoder elektroniskt; Och
distansavtalets minimilängd vid en långsiktig transaktion. Valfritt: tillgängliga storlekar, färger, typ av material.
Artikel 5 – Avtalet
Avtalet upphör, utan att det påverkar bestämmelserna i punkt 4, när konsumenten accepterar erbjudandet och efterlevs av de fastställda villkoren.
Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, bekräftar företagaren omedelbart mottagandet av godkännandet av erbjudandet elektroniskt. Så länge mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av företagaren kan konsumenten säga upp avtalet.
Om avtalet ingås elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa elektronisk dataöverföring och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt kommer företagaren att vidta lämpliga säkerhetsåtgärder.
Företagaren kan, inom lagens räckvidd, informera sig om huruvida konsumenten kan fullgöra sina betalningsförpliktelser, samt alla de fakta och faktorer som är relevanta för ett ansvarsfullt ingående av distansavtalet. Om företagaren, baserat på denna undersökning, har goda skäl att inte ingå avtalet, har han rätt att avslå en beställning eller begäran med goda skäl eller att koppla särskilda villkor till utförandet.
Företagaren kommer att förse konsumenten med följande information tillsammans med produkten eller tjänsten, skriftligen eller på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt medium:
de villkor under vilka och det sätt på vilket konsumenten kan utöva ångerrätten, eller ett tydligt uttalande om uteslutning av ångerrätten;
information om garantier och befintlig hjälp efter försäljning;
de uppgifter som ingår i artikel 4.3 i dessa villkor, om inte
företagaren har inte redan lämnat denna information till konsumenten tidigare
av kontraktets genomförande;
kraven för att säga upp avtalet om avtalet har en löptid på mer än ett år eller är på obestämd tid.
Vid en varaktighetstransaktion gäller bestämmelsen i föregående stycke endast den första leveransen.
Varje avtal ingås under förutsättning att de aktuella produkterna är tillräckligt tillgängliga.
Artikel 6 – Ångerrätt
Denna betänketid börjar dagen efter mottagandet av produkten av konsumenten eller en representant som utsetts i förväg av konsumenten och meddelats företagaren.
Under betänketiden ska konsumenten hantera produkten och förpackningen varsamt. Han kommer endast att packa upp eller använda produkten i den utsträckning som är nödvändig för att utvärdera om han vill behålla den. Om du utnyttjar din ångerrätt kommer du att returnera produkten med alla medföljande tillbehör och, om det är rimligt möjligt, i originalskick och förpackning till företagaren, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från företagaren.
Om konsumenten vill utnyttja sin ångerrätt är denne skyldig att meddela detta till företagaren inom 14 dagar från mottagandet av produkten. Konsumenten ska meddela detta via ett skriftligt meddelande/e-post. Efter att konsumenten har meddelat att han vill utnyttja sin ångerrätt måste han returnera produkten inom 14 dagar. Konsumenten ska visa att de levererade produkterna har returnerats i rätt tid, till exempel genom bevis på porto.
Om konsumenten inte har meddelat sin avsikt att utöva sin ångerrätt inom de villkor som anges i punkterna 2 och 3, eller inte har returnerat produkten till företagaren, är köpet ett fullbordat faktum.
Artikel 7 – Kostnader vid återkallelse
Om konsumenten utnyttjar sin ångerrätt står kostnaderna för att returnera produkterna av konsumenten.
Om konsumenten har betalat ett belopp kommer företagaren att återbetala detta belopp så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter ångerrätt. Villkoret är att produkten redan har tagits emot av onlineåterförsäljaren eller att ett avgörande bevis på full retur kan tillhandahållas.
Artikel 8 – Uteslutning av ångerrätten
Företagaren kan utesluta konsumentens ångerrätt för produkter enligt beskrivningen i punkterna 2 och 3. Undantaget från ångerrätten gäller endast om företagaren tydligt har angett detta i erbjudandet, eller åtminstone omgående innan avtalet ingås .
Uteslutningen av ångerrätten är endast möjlig för produkter:
som tillverkades av företagaren enligt konsumentens specifikationer;
som är tydligt personliga till sin natur;
som till sin natur inte kan återlämnas;
som kan försämras eller åldras snabbt;
vars pris är föremål för fluktuationer på finansmarknaden på vilken
entreprenören har ingen kontroll;
för lösa tidningar och tidskrifter;
för ljud- och bildinspelningar och datorprogram som konsumenten har
brutit förseglingen.
för hygienprodukter vars försegling har brutits av konsumenten.
Uteslutningen av ångerrätten är endast möjlig för tjänster:
relaterade till boende, transport, restauranger eller fritidsaktiviteter som ska utföras på ett visst datum eller under en viss period;
vars leverans påbörjades med konsumentens uttryckliga samtycke före utgången av ångerfristen;
som avser vadslagning och lotterier.
Artikel 9 – Priset
Under den giltighetstid som anges i erbjudandet kommer priserna på de produkter och/eller tjänster som erbjuds inte att öka, med undantag för prisvariationer på grund av förändringar i momssatser.
Utan hinder av föregående stycke får företagaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som företagaren inte har kontroll över, till rörliga priser. Detta beroende av fluktuationer och det faktum att eventuella angivna priser är referenspriser anges i erbjudandet.
Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är tillåtna endast om de härrör från lagbestämmelser eller föreskrifter.
Prishöjningar med början 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om företagaren har samtyckt till detta och:
är resultatet av rättsliga bestämmelser eller förordningar; eller
konsumenten har rätt att säga upp avtalet med verkan från den dag då prishöjningen träder i kraft.
Leveransplatsen är belägen i enlighet med artikel 5 första stycket i VAT Act 1968, i det land där transporten påbörjas. I detta fall sker leveransen utanför EU. Därför kommer posten eller kuriren att debitera mottagaren importmoms eller tullkostnader. Följaktligen kommer företagaren inte att ta ut moms.
Alla priser är med reservation för tryck- och skrivfel. Vi tar inget ansvar för konsekvenserna av tryck- och skrivfel. Vid tryck- och skrivfel är företagaren inte skyldig att leverera varan till felaktigt pris.
Artikel 10 – Efterlevnad och garanti
Företagaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som anges i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet och de lagbestämmelser och/eller myndighetsföreskrifter som finns på datumet för avtalets ingående. Om överenskommet garanterar företagaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
En garanti som tillhandahålls av företagaren, tillverkaren eller importören påverkar inte de lagliga rättigheter och anspråk som konsumenten kan göra gällande mot företagaren enligt avtalet.
Eventuella defekter eller felaktigt levererade produkter ska meddelas företagaren skriftligen inom 14 dagar efter leverans. Retur av produkterna ska ske i originalförpackning och i nya förhållanden.
Företagarens garantitid motsvarar tillverkarens garantitid. Företagaren ansvarar aldrig för produktens slutliga lämplighet för varje enskild applikation av konsumenten, och inte heller för några råd angående användning eller tillämpning av produkterna.
Garantin gäller inte om:
Konsumenten har reparerat och/eller modifierat de levererade produkterna själv eller låtit reparera och/eller modifiera dem av tredje part;
De levererade produkterna har utsatts för onormala förhållanden eller på annat sätt behandlats vårdslöst eller i strid med entreprenörens instruktioner och/eller förpackningen;
Felet beror helt eller delvis på föreskrifter som regeringen har meddelat eller kommer att meddela om arten eller kvaliteten på de material som används.
Artikel 11 – Leverans och utförande
Företagaren kommer att iaktta största möjliga omsorg vid mottagande och utförande av produktorder.
Leveransort är den adress som konsumenten har meddelat företaget.
I enlighet med vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor kommer företaget att utföra de accepterade beställningarna omgående men senast inom 30 dagar, om inte annat avtalats med konsumenten om en längre leveranstid. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan utföras eller endast delvis kan utföras, kommer konsumenten att informeras inom 30 dagar efter beställningen. I detta fall har konsumenten rätt att säga upp avtalet utan kostnad och har rätt till eventuell ersättning.
Vid uppsägning enligt föregående stycke återbetalar företagaren det belopp som konsumenten betalat så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter uppsägningen.
Om leverans av en beställd produkt visar sig omöjlig, kommer företagaren att göra allt för att göra en ersättningsvara tillgänglig. Senast vid leveranstillfället kommer det tydligt och förståeligt att meddelas att en ersättningsvara levereras. Ersättningsartiklar kan inte utesluta ångerrätten. Kostnaderna för eventuell retur står företagaren för.
Risken för skada och/eller förlust av produkter bärs av företagaren fram till leveranstillfället till konsumenten eller till en utsedd representant och kommuniceras till företagaren i förväg, om inte annat uttryckligen överenskommits.
Artikel 12 – Varaktighet transaktioner: varaktighet, annullering och förnyelse
Annullering
Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts på obestämd tid och som föreskriver regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst, genom att respektera de överenskomna uppsägningsreglerna och en maximal uppsägningstid på en månad.
Konsumenten kan säga upp ett avtal som ingåtts för en bestämd tidsperiod och som föreskriver regelbunden leverans av produkter (inklusive el) eller tjänster, när som helst vid utgången av den bestämda perioden, genom att respektera de överenskomna uppsägningsreglerna och en uppsägningstid högst en månad.
Konsumenten kan säga upp de avtal som nämns i föregående stycken:
när som helst och inte begränsas till uppsägning vid en specifik tidpunkt eller under en specifik period;
åtminstone avbryta på samma sätt som de stipulerades;
alltid säga upp med samma uppsägningstid som företagaren har avtalat för sig själv.
Förnyelse
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tidsperiod och som föreskriver regelbunden leverans av produkter (inklusive tidningar och tidskrifter) eller tjänster, kan inte tyst förnyas eller förlängas under en bestämd tidsperiod.
Utan hinder av föregående stycke får ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som föreskriver regelbunden leverans av dagstidningar och veckotidningar och tidskrifter tyst förlängas för en bestämd tid på upp till tre månader, om konsumenten kan häva denna kontrakt förnyas i slutet av förlängningen med en uppsägningstid på högst en månad.
Ett avtal som ingåtts för en bestämd tid och som föreskriver regelbunden leverans av produkter eller tjänster kan endast tyst förlängas på obestämd tid om konsumenten när som helst kan säga upp sig med en uppsägningstid på högst en månad och högst en uppsägningstid tre månader om avtalet föreskriver regelbunden leverans, dock mindre än en gång i månaden, av dagstidningar, vecko- och månadstidningar och tidskrifter.
Ett tidsbegränsat avtal för regelbunden leverans av dagstidningar, vecko- och månadstidningar, tidskrifter som prov- eller introduktionsprenumeration förlängs inte tyst och upphör automatiskt vid slutet av provperioden eller introduktionsperioden.
Varaktighet
Om ett avtal har en löptid på mer än ett år kan konsumenten när som helst säga upp avtalet med en uppsägningstid om högst en månad efter ett år, såvida inte skälighet och skälighet talar emot att häva det före utgången av den avtalade perioden.
Artikel 13 – Betalning
Om inte annat avtalats ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 7 arbetsdagar från början av den betänketid som avses i artikel 6 punkt 1. När det gäller ett avtal om tillhandahållande av en tjänst börjar denna period efter den konsumenten har fått bekräftelse på avtalet.
Konsumenten är skyldig att omedelbart rapportera till företagaren eventuella felaktigheter i de betalningsuppgifter som tillhandahålls eller anges.
Vid utebliven betalning från konsumentens sida har företagaren rätt att, med förbehåll för juridiska begränsningar, debitera konsumenten de tidigare meddelade rimliga kostnaderna.
Artikel 14 – Klagomål
Klagomål om fullgörandet av avtalet måste lämnas till företagaren, fullständigt och tydligt beskrivet, inom 7 dagar från det att konsumenten upptäckte defekterna.
Klagomål som lämnas in till företagaren kommer att besvaras inom 14 dagar från dagen för mottagandet. Om ett klagomål kräver en förutsebar längre handläggningstid kommer företagaren att svara inom 14 dagar med ett mottagningsmeddelande och en indikation på när konsumenten kan förvänta sig ett mer detaljerat svar.
Om klagomålet inte kan lösas genom ömsesidig överenskommelse uppstår en tvist som är föremål för tvistlösning.
Ett klagomål upphäver inte företagarens skyldigheter, om inte företagaren skriftligen anger annat.
Om ett klagomål är berättigat, kommer företagaren att ersätta eller reparera de levererade produkterna utan kostnad, efter eget gottfinnande.
Artikel 15 – Tvister
Avtalet mellan entreprenören och konsumenten som dessa allmänna villkor gäller regleras exklusivt av UK lag. Även om konsumenten är bosatt utomlands.
Artikel 16 – CESOP
På grund av de åtgärder som infördes och förstärktes från 2024 angående "Ändring av VAT Act 1968 (Law implementing the Payment Service Providers Directive)" och därför implementeringen av det centrala elektroniska betalningsinformationssystemet (CESOP), kan betaltjänstleverantörer registrera data i det europeiska CESOP-systemet.